maanantai 8. elokuuta 2011

Hermitage, toinen kerros

 Hermitagen toisessa kerroksessa meitä odotti Pavilionki halli ja kultakrumeluuri yhdistettynä marmoriin ja valkoseen. Keskellä huonetta oli riikinkukko-kello ja vaikka me kuinka odotettiin että jotain tapahtuisin klo 12.00 ei me ainakaan huomattu mitään (kuva kellosta siis keskellä)


Huonetta olisi kyllä voinut jäädä ihastelemaan pitemmäksikin aikaa kun yksityiskohtia oli niin monia ja jotenki tossa myös tollanen itämainentyyli ihastutti ja tietty kattokruunut oli aika mahtavia.


Sitten taas kartan tutkiskelun jälkeen päätettiin sopivin reitti ja niinollen aloitettiin Italialaisesta taiteesta joka koristi huoneita toisensa jälkeen.


Ja taaskaan pelkästään taulut ei ollu pelkästään katselun arvoisia vaan katot ja ovet olivat myös täynnä maalauksia ja koristeluja, eikä lattiaakaan oltu unohdettu vaan siellä oli kauniita puuleikkauksia.


Ja eihän italialaisesta taiteesta voi puhua jos ei mainita Leonardo Da Vincia ja täälläkin oli kaksi Vincin maalaamaa Madonnaa.


Hermitagessa oli myös huoneita joissa ei ollut tauluja tai patsaita ja myös patsaita joissa ei ollut nimikylttiä tai tekijää.


Seuraavaksi tie vei meidät katsomaan Rafaellon Madonnaa ja lasta ja Michelangelon kyyristelevää poikaa.


Italialaista taidetta seurasivat espanjalainen taide ynnämuut eurooppan maat. Alhaalla kuvissa näkyy oikeella espanjan parhaimmistoa Velazquesin ja El Grecon maalaamina. Tykkään aika paljon tosta punasella seinällä olevasta Velazquesin taulusta jossa on aika aito kapakkatunnelma. Vasemmalla näkyy Rembrantia jolle (ja opiskelijoille) oli omistettu kokonainen halli.


Espanjalainen taide jatkui huonekaupalla ja taulut olivat järkyttävän kokoisia kuten alla olevassa kuvasssa oikealla näkyy. Eikä pelkästään huoneet oltu hienosti koristeltuja vaan myös kaikki käytävät ja portaat. Oikealla on Loggias-käytävä joka on tehty Katariina Suurelle oli varmasti yksi hienoimmista.


Antiikin maalamisen historia-galleriassa oli nimen mukaisesti seinille maalattu maalaamisen historiaa ja itse huonetta koristivat Canova uusklassiset veistokset.


Sitten päästiinkin portaikkoon joka oli museon avaamisesta Venäjän vallankumoukseen toiminut pääsisäänkäyntinä, jota koristivat marmori pylväät ja uusklassiset veistokset. Ja sieltä taas päästiin Fleemiläiselle taitelle omistettuihin huoneisiin ja mua vähän kyllä ihmetytti noi aiheet ku ei ne mitään muuta käsitelly kun metsästystä,kalastusta ja muuta ruokaan liittyviä aiheita, jokainen tyylillään.


Sitte päästiikin sinne Talvipalatsin puolelle joka siis oli tsaarien asunto. Ei muuten jäänny kakkoseks tuolta hermitagen puolelta noi sisustukset ja alla oleva huone oliki vaan joku tsaarin vaimon piirrustushuone.



Alahaalla olevassa kuvassa näkyy Armorial hall jossa otettiin tärkeitä vieraita vastaan. Toi kullan määrä oli kylla aika varmasti vaikuttanut vierailijat Tsaarien mahtavuudesta. Mutta ehkä hienoin oli toi Jordan porraskäytävä joka on Talvipalatsin pääsisäänkäynti, jonka parvelta me vilkutellaan kuvassa äidin kanssa.


Ei kommentteja: