torstai 17. maaliskuuta 2011

Cusco ja bussilla Machu Picchulle!

Torstai aamuna sitte vihdoin saavuttiin Cuscoon kolmen päivän ja kolmen yön jälkeen ja muuten eipä matka ollu yhtä lepposaa ku Chilessä koska Perussa on tiet vähän mutkikaampii ja asvaltti ei oo vielä joka paikaan yltäny. Ekana etitiin tietenki hostelli koska oltiin aika väsähtäneitä matkasta ja korkeudesta niiku sitte myöhemmin kävi ilmi. Löydettiin tosi halpa mukavan olonen hostelli josta otettiin sitte huone jossa oli kylppäri ja telkkari. Ainoo huono puoli oli että Cuscossa on aika viileetä muutenki koska se on nii korkealla ja suihkussa ei oikeen lämmintä vettä hirveesti tullut mutta muuten oli ihan kiva. Ehitiin kierellä vähän keskustassa ja käytiin jossain tosi peruspaikassa syömässä grillattua kanaa ja ranskiksia ja alkukettona oli kananjalka -kettoa jossa siis kellu varpaita mut oli ihan hyvää. Ekana päivänä oltiin tosi väsyneitä ja hengattiin sängyssä telkkaria kattoen joka oli aika outoo ku vihdoin oltiin saavuttu päämäärä, mut sitte Pancho keksi lähtee käymään apteekissa ja toiki tuliasiksi korkeuspahoinvointi-pillereitä ja sen jälkeen nukahdetiinki aika aikasin.

Toinenki päivä meni vähän ihmetellessä ja miettiessä että mites me nyt sitte päästäis sinne Machu Picchulle ja sitte ku oltiin käyty kyselemässä parissa mestassa keskusaukiolla ni löydettiinki ihan mukavalta kuullostava paketti. Me oltais ekaks haluttu kävellä sinne mutta aikataulu ei antanu periks kun siinä kestäis sellaset 5 päivää, muita mahdollisuuksia olis ollu mennä autolla tai pyörällä tai junalla. Me valittiin sellanen missä mentäis minipakulla ekaks sellaset kuusi tuntia ja siitä sitte jatkettais jalkasin kaks tuntia ja yövyttäis ihan sen Machu Picchu vuoren juurella olevassa kylässä ja sitte seuraavana aamuna lähettäis nousemaan neljältä aamulla että oltais aikasin Machu picchun portilla kun se seittemältä aukeaa. Siellä olis sitte opas joka kierrättäis meitä pari tuntia ympäriinsä jonka jälkeen saatais vielä pari tuntia kierrellä iteksemme. Pakettiin kuulu vielä takastulo juna siitä pikkukylästä paikkaan minne minipaku jätti meidät edellisenä päivänä ja sillä sitte jatkettais takas Cuscoon. Ostettiin vielä sellasta hengitettäävää happisprayta joka oli siis sellasen lakkapullon näkönen, jos se nouseminen alkais vaikuttaa liian hankalta. Sovittiin hostellin kanssa että saatiin jättää rinkat sinne ja sitte kun tultais yöllä takas ni meille olis huone vapaana.

Ja sitte aamulla lähettiin. Ekaks vähän jännitti et tuleks ne hakee meitä ollenkaan ku taksilla vähän kesti mutta sellaset reilu 40 minsaa myöhässä ne sieltä kaahas kiroillen ja päästiin matkaan. Me istuttiin Panchon kanssa etupenkillä kuskin kanssa ja siitä oliki hyvä katella maisemia.

Matka jatku vaan ylöspäin ja alla olevissa kuvissa näkyyki altiplano eli kaikista korkein kohta jossa viljellään ja mitäs siellä viljellään ne perunaa tietenki :) Vähän alempana päästiinki sitte laaksoon jonka nimi on Valle Sagrada eli pyhä laakso koska siellä maissia kasvaa hyvin.

Ja sitte jatketiinki taas matkaa ylöspäin ja kohdattiinki pieniä maanvyörymiä jotka on ihan normaaleja tammi-maaliskuun aikaan ja meijän kuski ylty kisailemaan toisten kuskien kanssa tollasilla pikkuteillä ja sitte päädyttiinki paikkaan josta jatkettiin jalan.

Eksymisestä ei tarvinu huolehtia koska piti vaan seurailla junarataa joka on käytössä mutta ei siihen aikaan. Matkalla törmäiltiin kaikkiin ihme ötököhin ja eksoottisiin kasveihin ja tuli vähän hikoiltuuki ja kostee ilmaki autto siinä pikkasen. Maisemat oli upeita ja vieressä pauhas iso koski joka oli syntyny kaikista pikkuvuoripuroista. Ja eka mitä me nähtiin ku laskeuduttiin pinipakusta oli toi iso vuori joka on tossa alhaalla vasemmalla ja kuski kerto että tuon huipun varjopuolella se Machu Picchu meitä odottaa huomenna.

Ja auringon laskun aikaan sitte saavuttiin Aguas calientes kylään jossa oli meille hostelli varattu ja ruoka maksettu me oltiin aika väsähtäneitä ja mentiin aikasin nukkuu että jaksais herätä neljältä ja lähtee valloittamaan Machu Picchua.